Nilai diri anda

Hari ini, rasanya nak berbicara pasal budak-budak zaman sekarang yang aku rasa seolah-olah sudah tidak ada unsur malu atau ketimuran dalam diri…

1. Pakaian

Soal pakaian anak gadis masa kini…dedah sana, dedah sini..macam kain kat Labuan ini tak cukup untuk menutup badan mereka. Rasa bangga di hati, bila lelaki lain tak berkelip mata memandang, itulah simptom dorang ini….. Apa la nak dibanggakan dengan badan anda yang sepatutnya disimpan dan bukannya menjadi tatapan umum masyarakat. Analoginya mudah, memakai pakaian seksi yang mencolok mata sampai segalanya terdedah supaya diri terasa lebih cantik berbanding orang lain. Kawan aku pernah bertanya katanya adakah aku menyukai wanita yang seksi…jawapan aku mudah….TIDAK.Tidak guna..kalau seksi tapi nilai harga maruah diri umpama besi buruk tak berguna lagi.

2. Budaya Lepaking di Ujana Kewangan yang tak sudah-sudah.

Sebenarnya pelik aku tengok budak-budak zaman sekarang….melepak merupakan kelaziman diri..tak lepak tak sah lepas tu mula la nak menagih duit dari mak bapak yang umpama bank dunia bagi dorang. Alangkah lebih bagus jika masa itu digunakan untuk menelaah pelajaran..belajar di rumah..tolong ibu bapa ..

 

3. Budaya “COUPLE”

Memandangkan aku nie..ada di Ujana Kewangan selalu….kadang-kadang aku naik geram tengok gelagat budak-budak berasmara dana kat UK nie…..nak tegur tapi takut ntie ..kita pula yang kena terajang…tapi adik-adik sekalian..fikirkan la..klu betul-betul cintakan buah hati tu…maka ingat la satu perkara…”anak orang tu yang kau pegang…klu rasa nak hidup senang maka belajar la bersungguh-sungguh..takut ntie susah kehidupan kau waktu nak kahwin nanti..anak orang bukan mcm kita bela kucing…..senang diberi…senang dibuang”……

 

Tiga permasalah yang menyakitkan hati dan jiwa aku…namun apa yang pasti benda ini pastikan terus bertambah akhirnya memakan diri masyarakat Malaysia…….

About ignatiusjohn

Universiti Malaysia Sabah, Industrial Chemistry Final year student Twitter : https://twitter.com/IgnatiusMicky Facebook : http://www.facebook.com/Ignatius John

Posted on May 31, 2011, in masyarakat. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: